Hvis du har handlet linser i mer enn én av de store norske nettbutikkene i det siste, har du kanskje lagt merke til at utsjekkingsprosessen er helt lik fra en butikk til en annen? Det skyldes at disse butikkene, i likhet med svært mange andre skandinaviske nettbutikker, nå har valgt å sette ut all betalingshåndteringen til Klarna.

Klarna er et raskt voksende kredittselskap som håndterer fakturaer. I tillegg til å ta inn penger for nettbutikkene, overtar Klarna også kreditt- og svindelrisikoen. For butikkene betyr dette at de er sikre på å få betalt for varene de leverer, og det forenkler innkrevings- og regnskapsprosessene deres.

For deg som forbruker kan også Klarna forenkle handelen, særlig når du handler fra en mobil enhet. I denne artikkelen ser vi på de forskjellige betalingsmåtene du kan velge mellom når du handler fra en av de største norske nettbutikkene for kontaktlinser: Lensit, Mister Spex (tidligere Lensstore), Lensway og Lenson.

Valg av betalingsmåte

I alle nettbutikkene velger du produktene du vil kjøpe, og går deretter til kassen. Der må du først identifisere deg med epostadresse og oppgi postnummeret ditt. I tillegg blir du spurt om personnummer, men hvis du ønsker å betale med bankkort, kan du velge om du vil oppgi personnummer eller ikke.

Når du har identifisert deg, viser nettsiden alle tilgjengelige betalingsmåter. Dersom du valgte “Jeg ønsker ikke å oppgi personnummer“, er bankkort den eneste valgmuligheten. Dette skyldes at de andre alternativene forutsetter en kredittvurdering (denne skjer automatisk og forsinker ikke handelen), og til dette formålet trenger Klarna personnummeret ditt.

Betaling med bankkort

Netthandel med bankkort er kjent og trygt for de fleste, og når du handler fra veletablerte nettbutikker som de vi omtaler her, er risikoen for problemer forsvinnende liten. Skulle det likevel oppstå problemer med leveransen, har du dessuten gode muligheter til å få pengene tilbake.

Det gjelder ikke bare om du har betalt med kredittkort – også ditt vanlige Visa-kort gir deg rett til å få pengene tilbake dersom varene ikke blir levert, eller hvis de er skadet, ifølge Forbrukertilsynet.

Les også: Trygg handel av linser på nettet

Betaling med faktura

Faktura er et stadig mer populært betalingsalternativ. Velger du faktura betaler du ikke for varen før du har mottatt den, og handleprosessen er så enkel som den kan få blitt. Alt du trenger er tre opplysninger du sannsynligvis kan utenat: Navn, postnummer og fødselsnummer. Du kan altså handle selv om du ikke har tilgang til bankkortet ditt.

Ved kjøp med faktura er det et krav at varene må leveres til din folkeregistrerte adresse. Selve fakturaen sendes enten med brevpost, på e-post eller i pakken sammen med varene. Den blir sendt samtidig som varene, så en faktura sendt med e-post vil komme før selve leveransen. Du trenger imidlertid ikke å betale fakturaen før du har fått varene. Fakturaen har vanligvis 14 dagers betalingstid, men du kan også velge å delbetale varen (se nedenfor). Betaler du innen forfall, påløper det ingen gebyrer.

Som den eneste av de fire nevnte nettbutikkene, tilbyr Lensway også betaling med faktura via Svea Finans i tillegg til Klarna. Dette alternativet innebærer at Lensway overlater fakturaen din til Svea Finans, som du altså skal betale til. Fakturaen forfaller 20 dager etter at varene er sendt fra Lensway. Dersom du betaler etter forfall, vil det påløpe et purregebyr på 64 kroner samt 2 % forsinkelsesrente per måned.

Betaling med faktura er et praktisk alternativ til kort, og koster ikke noe ekstra så lenge du passer på å betale før forfall. Betaler du for sent, vil det imidlertid raskt påløpe utgifter som gjør at linsekjøpet blir uforholdsmessig dyrt. Betal i tide!

Les også: Abonnement på kontaktlinser – fordeler og ulemper

Delbetaling (kreditt)

Et tredje alternativ er delbetaling, hos Klarna også kalt Klarna Konto. Du kan velge dette alternativet direkte i nettbutikken når du foretar kjøpet, men dersom du har gjort et kjøp med faktura, kan du også gjøre kjøpet om til delbetaling ved å betale inn en lavere sum enn totalbeløpet på fakturaen.

Velger du delbetaling, vil det bli opprettet en Klarna Konto for deg. En slik konto er en kredittavtale, og for å være gyldig må kontoavtalen signeres og returneres til Klarna. Du vil få tilsendt kontoavtalen i posten.

Når du har fått innvilget en Klarna Konto, vil alle kjøp du har gjort i forskjellige nettbutikker som benytter Klarna bli satt på samme konto og fakturert samlet. Du får altså én månedlig faktura, uansett antall kjøp og antall butikker du har handlet hos, og du kan selv velge hvor mye du vil betale ned hver måned (over et obligatorisk minstebeløp på 95 kroner eller 1/24 av utestående beløp).

I likhet med alle andre kredittkjøp må imidlertid delbetaling med Klarna Konto brukes fornuftig hvis du skal unngå at det blir uforholdsmessig dyrt.

Hvilke kostnader som påløper, avhenger av avtalen nettbutikken har med Klarna. Som et minimum må du betale et månedlig administrasjonsgebyr på 45 kroner. Dersom du handler mye på nett vil dette neppe utgjøre den store kostnaden per kjøp, men du bør likevel ha i bakhodet at hvis du f.eks. handler for 1000 kroner, blir gebyret en ekstra kostnad på 4,5 %.

I tillegg kan det påløpe etableringsgebyr for kontoen og eventuelt renter. Det er særlig rentekostnaden du må være oppmerksom på. Lensit og Lensstore oppgir at renter og gebyrer utgår, uten ytterligere detaljer, mens Lensway oppgir en rente på 22 % av utestående beløp på kontoen (Klarnas standardvilkår). Lenson tilbyr ikke delbetaling, kun kortbetaling eller faktura.

Hvis betaling av den månedlige fakturaen ikke blir gjort til rett tid, kan du bli belastet betydelige purre- og inkassogebyrer samt renter. Benytt kreditten med fornuft!

Lensway tilbyr i tillegg til Klarna Konto også delbetaling via Svea Finans. Velger du dette alternativet vil du få tilsendt en månedlig faktura fra Svea Finans inntil du har fullført delbetalingene dine. Renten er 9,95 % og kostnaden per regning er 29 kroner.

Kilder:

Klarna, Informasjon om Klarna Konto (standardvilkår)